fre. dec 5th, 2025

Blockkedjan har förändrat massor av branscher, men för 2025 är det tydligt att spelvärlden står sig som en av de största vinnarna. Det handlar inte bara om digitala valutor längre, utan hur blockkedjan påverkar spelets gång, hur spelarna i fråga äger sina digitala föremål men även hur belöningar delas ut.

I dag är det inte bara utvecklare som styr spelets funktioner, detta eftersom blockkedjan gör systemen öppnare och mer förutsägbara får spelarna en allt större roll. Smarta kontrakt innebär att spelets regler inte kan ändras i smyg eller helt enkelt av misstag.

Det är alltså ovidkommande vad utvecklarna gör eftersom alla transaktioner och vinster redan finns lagrade. Det gör att spelare vågar känna sig trygga i att deras insatser och prestationer faktiskt är genuina.

Verkligt ägande av virtuella föremål hos spelarna

Digitala föremål har tidigare varit något som endast existerat på en server. Om spelet inte fungerade, eller om spelkontot blev låst, var också föremålen (åtminstone i praktiken) borta för alltid. Men med blockkedjan har spelarna nu verkligt ägande.

Ett vapen, en karaktär, ett skin eller ett kort kan vara en NFT och sparas i en extern plånbok, utanför själva spelet. Det gör att spelare kan sälja, byta eller bara behålla sina föremål även om spelet förändras med tiden.

En global spelrapport från 2025 visar att 62 % av världens spelare föredrar spel där digitala tillgångar har ett värde även utanför spelet och inte helt enkelt är låsta till ett konto. Detta är en av de största anledningarna till att många spelutvecklare nu väljer att bygga sina spel på blockkedjeteknik istället för på traditionella databaser.

Nya​‍​‌‍​‍‌ exempel på hur blockkedjan används

I takt med att utvecklingen fortsätter skapas flera nya spelstilar och mekaniker. Några av de vanligaste under 2025 är:

  • Föremål som låses upp genom prestationer och sedan.
  • Karaktärer som utvecklas över flera spel och tar sin statistik med sig.
  • Belöningssystem där spelare röstar på framtida uppdateringar.
  • Uppdrag där digitala föremål används som nycklar eller liknande.

Ett av de tydligaste exemplen på den växande trenden är intresset för bitcoin baccarat, där spelare värdesätter hur blockkedjan automatiskt dokumenterar varje steg i spelet, kortens — och resultaten — utan att något kan ändras i efterhand. Den här speltypen visar hur blockkedjan kan göra spel mer engagerande och mer häftiga, eftersom allt sparas ​‍​‌‍​‍‌transparent.

Statistik som visar hur snabbt utvecklingen går

Nedan visas utvecklingen för blockkedjespel mellan 2023 och 2025:

ÅrAntal blockkedja-baserade spel globaltAndel spelare som äger digitala föremålGenomsnittlig spendering per spelare (USD)
202324827 %46
202461439 %74
20251 050+62 %103

Statistiken​‍​‌‍​‍‌ pekar tydligt mot att blockkedjan kommer att bli standard inom gaming. En starkt bidragande orsak är den stora ökningen av spelare som äger digitala föremål, det är nämligen en av anledningarna till att man känner att tiden man lägger ner på ett spel inte är förlorad för alltid.

Nya karriärvägar och kreativitet bland spelare

Blockkedjan förändrar inte bara hur spel fungerar, utan också vad spelare kan bli. Tidigare fanns roller som spelutvecklare, designer eller streamer, men nu finns även roller som digital skapare, handel med föremål inuti spelet eller community-byggare.

Många spel uppmanar idag spelare att skapa egna föremål som de sedan kan sälja vidare. Så istället för att spelvärlden styrs uppifrån, av utvecklarna — så blir det nu så att spelvärlden skapas tillsammans med spelarna.

En analys från Universitets- och högskolerådet visar att digitala yrkesutbildningar har ökat med 19 % sedan 2023, mycket tack vare unga spelintresserade som vill lära sig programmering och design.

Framtiden för spelvärlden med blockkedjan

Om utvecklingen håller i sig så kommer nog spel om tio år se helt annorlunda ut än vad de gör nu. Det är nog också så att digitala föremål i spel fungerar lite som de fysiska prylarna vi har hemma — du köper dem, äger dem och det är upp till dig vad du gör med dem. Men inte bara de traditionella innehållsskaparna får skapa nytt innehåll, även communityn får underhålla.

Det kan även bli mer vanligt att spel inte är ”färdiga” utan att de utvecklas tillsammans med spelarna. Det finns redan nu spel där stora beslut tas genom blockkedjeröstningar — alltså att det är spelarna själva som bestämmer hur spelet förändras.

Avslutande ord

Under en kort period har blockkedjan ändrat mer än bara hur spelet ser ut — det har äve förändrat hur vi betraktar på spel. Det har tagit bort tänkandet att digitala smått och gör inte är ”riktigt” ägande och infört ett sätt där prestationen och vad du äger förmår betyda något.

År 2025 står spelvärlden inför en vändning där spelarna får mer frihet, mer mål och fler idéer att välja mellan. Det känns som vi bara är i början av en ny tid och åren som kommer att visa hur långt spelvärlden kan gå när blockchain fortfarande utvecklas.