Det börjar med en bok. Eller snarare ett manuskript – ett av världens mest förbryllande dokument. Fylld med symboler, märkliga växter och kryptiska tecken som ingen – trots över hundra års forskning – lyckats tyda. Bara det gör Voynich-manuskriptet till ett perfekt ämne för ett spel.
The Voynich Puzzle försöker inte lösa gåtan, utan återskapa känslan av att stå mitt i den. I sin designer diary på BoardGameGeek berättar spelets skapare om hur den här idén växte fram, och hur de förvandlade en olöslig kod till ett kreativt och samspelande brädspel.
Ett manuskript som trotsar förklaringar
Manuskriptet, döpt efter antikvariatsägaren Wilfrid Voynich som hittade det på 1910-talet, tros vara från 1400-talet. Sidorna är fyllda av illustrationer – botaniska teckningar som ingen växt känns igen från, astronomiska figurer och diagram som verkar peka mot någon glömd vetenskap. Texten är skriven på ett språk ingen kan läsa.
Så hur gör man ett spel om något som ingen förstår? Designerns svar var lika modigt som självklart: man försöker inte förklara det. I stället låter man spelarna uppleva känslan av att stå inför det oförklarliga – att kämpa, diskutera, och långsamt nysta upp något som kanske aldrig kan förstås helt.
Från uråldrig text till spelmekanik
The Voynich Puzzle bygger på samarbetspussel där spelarna tar roller som forskare, lingvister och kryptografer. Tillsammans försöker de tolka fragment av manuskriptet, lägga samman ledtrådar och låsa upp nya delar i en gemensam jakt på mening.
Att balansera känslan av mysterium med själva spelbarheten visade sig vara en resa i sig. Designteamet beskriver hur de experimenterade i månader för att hitta den där tunna linjen mellan genuin gåtfullhet och frustrerande oklarhet.
Eftersom de inte ville göra spelet till en faktisk övning i kryptografi skapades ett eget kodsystem – inspirerat av den verkliga Voynich-texten men byggt på spelmässig logik. Det gav designerna friheten att skapa pussel som sakta avslöjar samband och mönster, lagom till att spelarna nästan gett upp hoppet.
Skönheten i det oförklarliga
Precis som sitt ämne satsar The Voynich Puzzle hårt på stämning. Illustrationerna är medvetet åldrade och hemlighetsfulla utan att bli otydliga. Sirliga figurer, konstiga växter och stjärnkartor bygger en värld som känns gammal men levande, nästan som om sidorna kunde ha legat dolda i ett bibliotek i femhundra år.
Till och med ljudet har fått sin plats i upplevelsen: en medföljande app erbjuder diskret bakgrundsmusik och korta berättarinslag, men spelet är fullt njutbart även utan teknik – för dem som föredrar det klassiska bordsformatet.
Testspel, balans och små segrar
Under testningen blev det tydligt att spelet behövde tydligare belöningsmoment. De tidiga versionerna, där spelarna löste pussel ett efter ett, kändes för linjära. Genom att införa parallella spår och hemliga mål fick spelet nytt liv: spelarna kunde nu både samarbeta och jaga sina egna upptäckter.
Vissa pussel visade sig dock vara för abstrakta. Lösningen blev ett system där pusslen “andades” – om spelarna fastnade, började spelet självt avslöja små ledtrådar i lagom takt.
Designern påpekar att det viktigaste aldrig var vem som “vinner”. Snarare handlar det om samtalet runt bordet: hur ni som grupp tolkar det okända, hittar på teorier och delar aha-ögonblicken.
Ett mysterium du kan dela med andra
I slutändan handlar The Voynich Puzzle om mer än bara koder och pussel. Det är en påminnelse om vår mänskliga nyfikenhet – om hur vi ständigt söker mening där ingen ännu finns. Det är inte lösningen som är själva poängen, utan resan dit.
Som designern själv reflekterar: “Vi kommer antagligen aldrig att förstå vad Voynich-manuskriptet verkligen säger. Men när vi spelar, får vi skapa vår egen tolkning.”
Sammanfattning
The Voynich Puzzle lyckas förvandla ett av historiens mest förbryllande dokument till ett levande brädspel om samarbete, upptäckter och tolkning. Genom vacker estetik och kluriga men tillgängliga mekaniker bjuder det in till en upplevelse där mysteriet inte bara fascinerar – det förenar.
Och det väcker en ny fråga: vilken annan historisk gåta skulle du vilja få liv på spelbordet?