Vad händer när spelbordet förvandlas till en börs och varje bluff är en investering? Torgeir Berg hade en kaxig idé: släpp lös giriga finanshajar i spelmiljö och låt kaoset styra. Resultatet blev Wolf Street – ett samhällsspel där Wall Street möter pokerface.
En värld av bluffar och dollartecken i blicken
Här finns inga sunda investeringar, inga försiktiga strategier. Ditt enda mål är att bli rikast – fort. I ett fiktivt 80-talsdoftande finansuniversum tar spelarna rollen som hänsynslösa spekulanter med cigarrer i mungipan och moralen någon annanstans.
Wolf Street är ett spel för 3 till 6 spelare fyllt av:
- Strategiska allianser och svek
- Intensiva rykten och bluffar
- Manipulation och spekulation
Som Torgeir själv säger:
”Det handlar mindre om Excelark än om att läsa människor. Vem bluffar? Vem ljuger? Och vem försöker bara se oskyldig ut?”
Spelet som bytte hjärta
Bergs ursprungliga vision var något mycket mer tekniskt – ett tungt ekonomisim i stil med klassiker som Brass. Men när han insåg att det verkliga spelet pågick mellan spelarna, kastade han siffrorna överbord. Kvar blev:
- Företagskort med kraftfulla effekter
- Rykten spelare själva sprider och manipulerar
- En social ekonomi där ingen vet vem som styr spelet
Det blev snabbt tydligt: människan och inte mekaniken stod i centrum.
Förtroende är en valuta – men en sårande lögn är mer värdefull
Tre kärnmekanismer definierar Wolf Street:
- Auktioner – Budgivning om företag med ekonomiskt och strategiskt värde.
- Rykten – Läckt information välter börsen. Ingen vet vem som planterade ryktet, men alla reagerar.
- Marknadskrasch – Spelet slutar abrupt med en krasch. Den rikaste vinner – oavsett metoder.
Spelet tar 60–90 minuter och fungerar bäst vid 4–5 spelare. Då skapas det psykologiska utrymme för misstänksamhet, manipulation och gränslös girighet.
Looken som luktar cigarrök och dollargrönt
För att matcha temat arbetade Berg med illustratören Ragnhild Hjorth. Tillsammans skapade de en stil som känns som en glittrande VHS-kopia från 1987:
- Pastelliga retrofärger
- Tunga kontorsmiljöer och kalkyler i bakgrunden
- Allvarsamma miner och aktielistor
Målet? Att lådan redan vid öppning skulle lukta “pengar och tvivel”.
Tre lärdomar från ett smutsigt spel
Torgeir Berg summerar sina viktigaste insikter i utvecklingen:
- Asymmetri är kul: Olikheter mellan spelare skapar variation och oväntade scenarier.
- Sociala val går före siffror: Minskad fokus på mekanik ökade spelglädjen.
- Rörighet skapar dramatik: Rykten och kraschmekaniken gör varje spelomgång unik och oförutsägbar.
Mixade reaktioner – precis som förväntat
Åsikterna om spelet har varierat. Vissa älskar bluffandet, andra irriteras på den ojämna fördelningen. Men Berg tar det med ro:
“När folk säger att spelet är orättvist, vet jag att det fungerar.”
Kickstarten i mars 2024 blev en dundersuccé. Nästa expansion är redan på planeringsstadiet, med fokus på 2008 års finanskris och ännu mer obegripliga instrument.
Spekulation som underhållning
I en värld där många ekonomispel handlar om strategi och stabilitet, vågar Wolf Street göra motsatsen. Det är inte en lektion i ekonomi – det är en satir, en kniv i ryggen, och ett skratt på väg till banken.
För dig som gillar att läsa mellan raderna, manipulera och dyka huvudstupa in i marknadens mest skruvade hörn: det här spelet är definitivt värt att pröva.
Och viktigast av allt: Lita aldrig på spelaren med störst leende.