Tredjepartskakor
Sju sorters kakor brukar man ju tala om när det gäller traditionell svensk fika. Sen finns kakor på internet och det är dem vi intresserar oss för på den här sajten. När det gäller kakor på nätet, eller cookies som det ofta heter även på svenska, finns det inte sju utan framförallt två olika typer. Den ena kallar man för tredjepartskaka. Är det lite förvirrande? Vi ska göra vårt bästa för att reda ut alla frågetecken, det här med tredjepartskakor är ett lika viktigt som aktuellt ämne.
Skillnaden mellan tredjepartskakor och vanliga kakor
Innan vi börjar fördjupa oss i ämnet tredjepartskakor ska vi slå fast att det även finns vanliga kakor, eller cookies, på hemsidor. Cookies är filer som sparar information om vad du har tittat på och gjort på en webbsida. Nästa gång du besöker den sidan är det som att det tar vid där det slutade förra gången, vilket är rätt praktiskt. Cookies kan också var nödvändiga för att vissa funktioner på en webbsida överhuvudtaget ska fungera. Webbutiker bygger till exempel ofta på att det finns en viss typ av cookies.
Tredjepartskakor är däremot inget som hör till kostcirkeln på något sätt. Du behöver dem inte utan det riskerar att bli lite för mycket om du inte är på din vakt. Tredjepartskakor kan samla in information om hur och var du surfar och skicka vidare uppgifterna till någon som betalar för att ha kakorna på sidan du besökt. Alltså en tredje part i förhållande till den som äger hemsidan.
De reklamerbjudanden du får beror på tredjepartskakor
Nästan oavsett vilken sida du surfar in på så innehåller den reklam. Är du förvånad över att du ofta ser reklam som gäller saker du läst om eller köpt tidigare? Att det är så beror på att du tagit emot tredjepartskakor. Ofta är det rätt bra, du får reklamerbjudanden om sådant du är intresserad av istället för någon som är slumpvis utvalt. Håller du på och gör research om olika produkter av samma typ inför ett viktigt köp är det inte fel att få erbjudanden om just det.
Men webbkakor blir allt mer avancerade och ibland kan man nästan bli lite besvärad över att någon sparar information om ens digitala aktiviteter och att uppgifterna säljs vidare och används bortom vårt kontroll. Det kan också vara irriterande att du fortsätter att få reklam om vinterskor bara för att du nyligen beställt ett par på nätet som du tänker ska hålla några år. Sen kan det vara så att du i ditt yrke behöver gå in på sidor av en viss typ som inte har något att göra med vad du är intresserad av privat och därför inte hör hemma som reklam i exempelvis ditt facebookflöde.
Ingen ska kunna pracka på dig cookies du inte vill ha
Som vi har konstaterat är kakor program som skickar information om vem du är och vad du har för dig på nätet till någon annan, som försöker slå mynt av uppgifterna. Tidigare var kakor något man fick automatiskt om man inte gjort det aktiva valet att säga nej till dem. I och med lagen om elektronisk kommunikation och EU-förordningen GDPR är det nu så att du istället måste tacka ja, med ett aktivt val.
När du surfar in på en hemsida som använder sig av cookies ska du alltså få upp ett meddelande om det och kunna välja om du vill ha dem eller inte. Vad som är tredjepartskakor måste framgå så att du kan välja att endast acceptera de cookies som krävs för att använda den aktuella sidan men säga nej till tredjepartscookies.
Vilka är det som betalar för att placera ut tredjepartskakor?
Det är framförallt annonsföretag som sysslar med att samla in information för att identifiera målgrupper för varor och tjänster och som i sin tur säljer vidare uppgifterna till företag som har något de vill annonsera om. Det förekommer också att aktörer som av någon anledning vill påverka dina åsikter använder tredjepartskakor. Det händer inte minst i samband med politiska val. Inte bara vanliga hemsidor utan även sociala plattformar säljer information om dig med hjälp av tredjepartskakor.
Använder sökmotorer tredjepartscookies?
Ja, tredjepartskakor kan påverka vilka träffar du får upp när du googlar. Samma sak gäller även när du gör sökningar i andra sökmotorer. Huruvida det är bra att träffarna påverkas av vad du tidigare besökt för sidor beror mycket på vad det är för sökning du gör. Om du vill ha ett så objektivt svar på en fråga som möjligt kan det vara svårare att få bra information om din tidigare historik påverkar hur sökmotorn rankar sidor. Sidor som betalar för annonser hos sökmotorn där du hör till målgruppen kommer att ranka högre. Google har blivit striktare när det gäller vem som får annonsera hos dem genom tredjepartskakor. De har också gått ut med att de ska sluta med att tillåta tredjepartskakor helt och hållet 2022.