tor. jun 26th, 2025

De satt i ett garage, omgivna av gamla kartböcker, slitna kompasser och drömmar om berg. Inte en särskilt ovanlig bild kanske, men ur den föddes något som stakade ut en helt egen väg i spelvärlden. Med Alpine Trails ville Adam och Nicola Wilmot – designduon bakom det lilla brittiska förlaget Little Plastic Train – skapa något som kändes mer som att stå med ett kartblad i handen bland Alpernas toppar, än att sitta och tävla vid ett brädspel. Och det lyckades de med.

Alpine Trails är inte ett spel som ropar efter uppmärksamhet. Det viskar. Som en stilla vind över en högfjällssluttning. Och kanske är det just därför det har knackat på dörren till brädspelshjärtan världen över.

Från Garagedröm till Fjällstigar

Resan började, bokstavligen, med en karta. Eller rättare sagt, hundratals. Nicola och Adam blev helt enkelt kära i de klassiska schweiziska topografiska kartorna – deras färgpaletter, konturlinjer och hur höjdskillnader kunde få ett papper att kännas tredimensionellt. Friheten, äventyret, stillheten som en karta antyder. Tänk att fånga det… i ett brädspel.

”Vi ville att spelarna skulle känna att de faktiskt bygger en karta tillsammans,” berättar Adam. Det blev grundidén till Alpine Trails – ett spel där man inte bara följer en färdig bana, utan faktiskt ritar upp vägarna efter hand. Vägar, floder, bergspass. Som om du själv pekar ut dagens vandring åt din egen lilla grupp.

Vandra, Inte Tävla

Vad gör då spelet unikt? Det handlar inte så mycket om att vara snabbast eller smartast. Alpine Trails är ett abstrakt men fängslande kartbyggarspel där spelarna turas om att lägga ut dubbelsidiga kort på ett gemensamt rutnät – ena sidan visar en slingrande väg, den andra en livlig flod. Varje kort du lägger kan förlänga en stig eller ansluta en avskild dal till ett större nätverk – allt beroende på ögat och handen.

Och visst finns det poäng att jaga. Längre, mer komplexa vägar till mål ger mer utdelning. Men det är nästan som en bonus. Den verkliga belöningen ligger i att luta sig tillbaka och se hur en karta sakta växer fram framför er alla.

”Det handlar mycket mer om att bidra till ett mönster än att blockera varandra,” förklarar Nicola. Det finns visst utrymme för strategisk konkurrens, som att ”norpa” ett pass någon annan är på väg mot, men det är lågintensivt. Snarare en nick åt andra spelare än en knuff. Man spelar tillsammans, men ändå med ett eget mål i sikte.

Att Skapa Känsla – Inte Kaos

Designvalen är talande. Den grafiska profilen är krispigt avskalad men noggrant genomtänkt. Tre dominerande färger: blått för floder, grönt för skogar och olika nyanser av brunt för höjdkurvor. Allt tryckt på ett tjockt, matt papper som faktiskt känns som ytan på en riktig orienteringskarta. Det är ett medvetet hack mot spelens nu trendande överdåd – här är inget plastigt, inget glansigt.

”Vi ville att det skulle kännas taktilt och vackert – som att bläddra i något du vill spara,” säger Adam.

En Spelvärld Att Vara i, Inte Bara Spela Igenom

Alpine Trails är kanske inte för alla – och det verkar vara precis som Nicola och Adam vill ha det. Det är inte spelet man plockar fram för att dunkla fram en vinnare på 45 minuter. Det är snarare en paus. Ett andrum. Något du spelar med någon över te och självtid.

”Det här är för spelare som vill ha en stilla stund, inte en adrenalinkick,” säger Nicola. ”Någon som tycker att själva kartan på bordet i slutändan är belöningen – inte bara poängräknaren.”

Vad Kommer Härnäst?

Duon avslöjar att de redan sneglar på nästa projekt – något med kustlandskap, kanske en övärld. Allt med liknande ton: stillsamma mönster, lågmäld interaktion, och en stark känsla för estetik som berättar lika mycket som själva spelmekaniken.

I en tid där spelen exploderar i komponenter, moduler och metaspel, tar Alpine Trails en annan väg. Det är brädspelsvärldens långsamma vandring längs en tyst stig mellan granarna. En påminnelse om att det enkla fortfarande kan vara det vackra.

Summering: En Vilsam Väg Att Vandra

Kort sagt – Alpine Trails är för dig som hellre lutar dig fram över en karta än kastar tärningar i takt med dramatisk musik. Det är meditativt, vackert och känslomässigt mer resonant än spel ofta vågar vara. Och kanske är det där charmen ligger – i att det vågar gå sakta.

Fakta i korthet:

  • Fokus på kartografi som estetik och upplevelse
  • Tyst samarbete snarare än skarp konkurrens
  • Minimalistisk design, dubbelsidiga kort, taktil känsla
  • Perfekt för spelare som uppskattar form och kontemplation över fart och konflikt

Så – har du spelat Alpine Trails? Lät du stigen leda dig, eller försökte du skapa din egen? Dela gärna med dig. För ibland är det inte målet som räknas – utan hur vackert vägen dit blev tillsammans.