Det mullrar lite extra på spelmässorna i år. Borta är dagarna då brädspel bara handlade om fantasyvärldar, tunga eurospel eller klassiska kortstrider. På årets Gen Con och SPIEL stiger fyra fullblodsikoner från dataspelens värld rakt in på våra analoga spelbord. Vi pratar stora namn: Clash of Clans, The Sims, Borderlands och Assassin’s Creed. Frågan som alla nynnar på? Vad händer egentligen när digitala spel försöker bli brädspelsstjärnor?
Svaret är inte helt enkelt – men det är spännande. Så följ med när vi djupdyker i vad som är på gång, vad vi kan vänta oss, och varför det här kan vara början på något riktigt stort… eller alldeles platt.
Clash of Clans: Tärningar, taktiker och färgglada figurer
Tänk dig ett slagsmål mellan Risk och ett mobilspel – ungefär där landar Cool Mini or Not:s nya version av Clash of Clans. Bakom spelutvecklingen står Eric M. Lang, en veteran i branschen som tidigare gett oss storslagna titlar som Blood Rage och Rising Sun. Det innebär att det här inte bara handlar om att slåss för att det är kul, utan att det förmodligen finns strategiska vändningar bakom varje kast med tärningen.
Spelet är tänkt att bli snabbare och mer tillgängligt än tunga strategiupplevelser – kanske perfekt för det där spelsuget en vardagskväll med vänner. Men som alltid när kända namn blir brädspel är faran att det hela känns mer som en plastig pr-kupp än ett faktiskt spel. Håller djupet för erfarna spelare? Det återstår att se.
The Sims: Hur gör man vardag till ett äventyr?
Steamforged Games, som tidigare bjudit på bland annat Dark Souls: The Board Game, har nu tagit sig an ett helt annat monster – eller snarare en helt vanlig dag i ett ganska vanligt liv. Ja, vi snackar om The Sims.
Vad vet vi hittills? Inte särskilt mycket, mer än att spelet lovar ”livssimulering med valfrihet och mål”. Problemet är bara: hur översätter man att pyssla med trädgården eller simma i grannens pool till engagerande spelmekanik?
Å ena sidan – det här kan bli ett humoristiskt, oväntat narrativspel som fångar The Sims charm. Å andra sidan riskerar man ett spel där du mest går runt och “tar ut soporna” – bokstavligt och bildligt talat.
Så, kommer det här bli en inkörsport för nybörjare, eller ännu en altanmontering i brädspelsform? Det återstår att se.
Borderlands: Pang-pang på riktigt
Nu blir det högljutt, explosivt och fullständigt bananas. Monster Fight Club lanserar Borderlands: Mister Torgue’s Arena of Badassery – ett co-op-spel med 1 till 4 spelare där du och dina vänner ska slåss mot vågor av fiender i en modulär arena.
Det här är inget lågmält strategipussel. Du springer, skjuter, samlar loot och bygger upp din karaktär – med fokus på fart, färg och flörtig anarki, precis som i originalspelet. Bossfajter kombineras med klassiskt action systems och figurbaserat rörelsemoment.
Frågan är bara om spelets kaos kanske blir mer stress än fest. Utan tillräcklig taktisk kärna kan det hela lätt förvandlas till en visuellt stökig loop av attacker och slump. Å andra sidan – om du älskar spelets estetik och humor? Då är det här förmodligen precis det du letat efter.
Assassin’s Creed: Smyg, snack och seriös story
Det mest påkostade projektet i gänget är helt klart Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice från Triton Noir. Det här är inget hastverk – spelet har varit under utveckling i flera år och baseras på ett kampanjformat där du och din grupp spelar som lönnmördare under Renässansen, med Venedigs gyllene spiror som bakgrund.
Det är smyg, strategi och narrativ i ett. Spelarna rör sig genom episodiska uppdrag där val faktiskt spelar roll – det du gör i ett scenario påverkar nästa. Blanda in miniatyrer, utfällbara kartor och en hel drös kort, och du har en episk upplevelse. Lite som brädspelsvärldens motsvarighet till att bingea en riktigt bra dramaserie.
Men, och det här är viktigt: det kräver tid. Mycket tid. Och rätt grupp. En lång kampanj i ett spel som detta kräver engagemang. Kör du bara ett par timmar med halvfokuserade kompisar funkar det inte. Men för rätt publik? Då kan Assassin’s Creed vara något utöver det vanliga.
En ny era av licensspel?
Så varför händer allt det här just nu? Det är ingen slump. Att lyfta in kända varumärken från gamingvärlden gör det enklare att nå en bredare publik. Om du redan älskat något på din skärm blir det lättare att säga ja till spelets fysiska version.
Men licensspel bär också på sitt gamla bagage: många har genom åren känts som snabba cashgrabs, vackert förpackade men sorgligt tomma inuti.
- Vissa, som Fallout: The Board Game, har lyckats fånga magin.
- Andra, som Cyberpunk 2077: Gangs of Night City, har kritiserats för att vara generiska.
Digitalt möter analogt – men vem vinner?
Oavsett om man är lyrisk eller skeptisk kan man inte blunda för att något händer. Spelvärldarna vi lärt känna genom skärmen kryper in i vardagsrummet, rakt ut på köksbordet. Och medan vissa projekt redan visar på imponerande ambition, balanserar andra på gränsen till plastig yta.
Det som avgör?
- Speldesign
- Nyskapande mekanik
- Viljan att stå på egna ben, inte bara leva på namnet
Så nu vänder vi oss till dig: Vilket digitalt spel tycker du skulle kunna bli ett strålande brädspel? Och vad är det egentligen som är så svårt att överföra från skärm till spelbord?
Samtalet är öppet – och kanske är det just dina tankar som formar nästa spelhype.