Tänk dig fem små bävrar som försöker ta sig över en fors. Inte i var sin båt, nej – alla ska balansera tillsammans på en enda stock som guppar fram i strömmen. Låter kaotiskt? Det är hela poängen.
Det är också bakgrunden till Rafter Five, en av årets mest charmiga och oväntat smarta kortspelsnyheter från Oink Games – det japanska designkollektivet som är kända för att pressa in oväntat mycket personlighet, taktik och skratt i små, eleganta askar. Spelet är skapat av Mashiu i samarbete med Jun Sasaki, Oinks grundare och kreatören bakom många hyllade titlar.
En bild säger mer än tusen mekaniker
”Jag bara ritade fem bävrar på en stock,” berättar Mashiu. ”De såg så tramsigt fokuserade ut där de försökte hålla balansen att jag bara var tvungen att fråga Jun om det kunde bli ett spel. Och han bara log och sa, ’Det är redan ett.’
Resten är historia – eller snarare, kortspelsmagi. Sasaki såg snabbt potentialen. På Oink Games har han alltid strävat efter spel som fokuserar på blickkontakt, skratt och snabb kommunikation – inte långa regelböcker. Rafter Five passar den visionen perfekt.
Hur spelar man?
Rafter Five blandar tajming, magkänsla och en nypa konfrontation. Alla spelare har kort som motsvarar olika platser på en flotte. Under varje omgång försöker du uppnå ett hemligt mål – till exempel att hamna på tredje plats från vänster.
Men det finns en hake: om två väljer samma plats, puff – båda hamnar i vattnet. Inga poäng utdelas.
Rundorna börjar ofta med misstänksam tystnad och slutar i högljudda protester och skratt. Det blir en intensiv minidans av mind games och bluff – lätt att lära, rolig att bemästra.
Vad gör det unikt?
Det finns flera saker som lyfter Rafter Five över mängden:
- Snabbt speltempo – runt 10 minuter per parti
- Inga tunga regler – du kan börja spela direkt
- Socialt och interaktivt – det handlar mer om att läsa människor än kort
- Visuellt varm och tematisk design med charmiga bävrar
Spel som Skull, Love Letter och Push It har en liknande känsla, men Rafter Fives balansakt på flotten är unik.
Mashius debut – och vad som kommer härnäst
För Mashiu är detta det första spelet – men det märks inte. Den tydliga ikonografin, siluetterna och lekfulla färgvalen bär hans säkra designstil.
”För mig var det viktigt att bilden säger allt,” säger han. ”När man tittar på kortet ska man fatta direkt vad som händer.”
Sasaki tillägger: ”Vi designar inte bara regler – vi designar samtal. Rafter Five är inte ett partyspel eller strategispel, det är en serie små missförstånd runt bordet. Och det är precis det som gör det så roligt.”
För vem är det här spelet?
Det här spelet passar dig som:
- Gillar snabba, intensiva rundor
- Föredrar spelglädje framför regelprecision
- Tycker det är kul att både planera och misslyckas
- Har en liten ask – men stort hjärta – i spelhyllan
Om du gillar att spela flera rundor på raken? Ännu bättre. Du lär dig snabbt mer om både spelet och dina vänner vid bordet.
Små bävrar, stora ambitioner
Det är lätt att avfärda små kortspel som ”bara fillers”, men Rafter Five bevisar att de största spelupplevelserna ofta kommer i små, smarta paket. Det passar lika bra på en regnig vardag, som ett litet energilyft på jobbet, eller för gäster som ”egentligen inte spelar spel”.
Och vet du vad? Det slutar ofta med att ni kör tre partier till.
Vanliga frågor i korthet
- Hur många spelare? 2–5 (bäst med 4 eller 5)
- Hur lång tid tar ett parti? Ungefär 10 minuter
- Språkberoende? Nej – helt bildbaserat
- Var kan man köpa det? Oink Games officiella webbshop eller butiker som säljer importspel
Så – redo att ge bävrarna en chans? Rafter Five är kanske litet till formatet, men stort i hjärtat. Och det är precis det vi behöver just nu.